xx, Lotte is een hedendaags-romantische liederencyclus die vanuit een feministisch, vrouwelijk oogpunt commentaar levert op Goethe’s Die Leiden des jungen Werther. Meer informatie volgt zeer binnenkort.
xx, Lotte is een hedendaags-romantische liederencyclus die vanuit een feministisch, vrouwelijk oogpunt commentaar levert op Goethe’s Die Leiden des jungen Werther.
20:00 aanvang, locatie; Studio Perla Herman Heijermansweg 20
Een hele ochtend lang meedoen met allerlei kinderworkshops en -activiteiten. Elea begeleidt kinderen in het schrijven en uitvoeren van hun eerste echte opera in de FlitsOpera workshop. Bij ZingKring vermaakt ze kinderen en ouders met muziekspelletjes.
De 2,5 uur durende voorstelling in onze 3000m2 loods op de NDSM neemt bezoekers mee op een boeiende reis langs optredens van diverse lokale artiesten en interactieve installaties van culturele pioniers. The Circle of Truth behandelt grote maatschappelijke thema’s zoals diversiteit, de impact van sociale media, nepnieuws en polarisatie, geïnspireerd door het verhaal van Doctor Faustus van Thomas Mann.
Vrijdag 15 september ging de jeugdopera BENNO (2023) in première in Friesland. BENNO (2023) is nu op tour langs verschillende locaties in Friesland, waaronder theaters, bibliotheken en scholen. De Overijsselse première van BENNO (2023) was op woensdag 25 oktober in de Zwolse Theaters.
|
|
Vrijdag 15 september ging de jeugdopera BENNO (2023) in première in Friesland. BENNO (2023) is nu op tour langs verschillende locaties in Friesland, waaronder theaters, bibliotheken en scholen. De Overijsselse première van BENNO (2023) is op woensdag 25 oktober in de Zwolse Theaters.
|
|
Deze liederencyclus van Christian Chamoun en Elea Bekkers zal door Zip Tie Studio worden opgenomen. De CD zal gereleased worden eind herfst.
De verhouding van het leven met de onveranderlijke en krachtige cyclus van de seizoenen laat zien hoe relatief alles is. Hoe niet zozeer zelfontplooiing, maar de verbinding tussen alles en iedereen is waar het in het leven om draait. Er komt een moment voor ieder kind waarop dit bewustzijn indaalt. Dochter vertelt het verhaal van het universele fenomeen van een dochter die opgroeit in de natuur en die volwassen wordt in een leeggeroofde wereld. Een meisje -geboren uit een vader en een moeder- dat de wereld tegemoet treedt als een dier dat zich behoedzaam door een landschap beweegt. Dochter brengt een verhaal over opgroeien, de weg naar bewustwording, het afzetten ertegen, en uiteindelijk je eigen stem vinden.
Met muziek, tekst en Sander Hagelaars geënsceneerde lichtinstallaties nemen de musici je bij de hand. Je ondergaat een driedimensionale beleving van geladen, lyrische en diep emotionele expressies als ook lichtzinnige taferelen.
Dochter is een doorgecomponeerd werk met composities van onder andere Kika Sprangers, Patrick Burgan, Stravinsky en The Bulgarian Voices.
De verhouding van het leven met de onveranderlijke en krachtige cyclus van de seizoenen laat zien hoe relatief alles is. Hoe niet zozeer zelfontplooiing, maar de verbinding tussen alles en iedereen is waar het in het leven om draait. Er komt een moment voor ieder kind waarop dit bewustzijn indaalt. Dochter vertelt het verhaal van het universele fenomeen van een dochter die opgroeit in de natuur en die volwassen wordt in een leeggeroofde wereld. Een meisje -geboren uit een vader en een moeder- dat de wereld tegemoet treedt als een dier dat zich behoedzaam door een landschap beweegt. Dochter brengt een verhaal over opgroeien, de weg naar bewustwording, het afzetten ertegen, en uiteindelijk je eigen stem vinden.
Met muziek, tekst en Sander Hagelaars geënsceneerde lichtinstallaties nemen de musici je bij de hand. Je ondergaat een driedimensionale beleving van geladen, lyrische en diep emotionele expressies als ook lichtzinnige taferelen.
Dochter is een doorgecomponeerd werk met composities van onder andere Kika Sprangers, Patrick Burgan, Stravinsky en The Bulgarian Voices.
Kijken naar bodemdieren kan een tegengif zijn. Voor een druk thuis, een drukke wereld en een druk hoofd.In jeugdopera Benno worden kinderen uitgenodigd in de wondere wereld van de bodemdieren, waar rust, plezier en troost te vinden zijn. Kijken naar bodemdieren kan een tegengif zijn. Voor een druk thuis, een drukke wereld en een druk hoofd
In een intieme setting gaat de volledige cyclus ‘die Leiden der jungen Charlotte’, waar eerder delen van te zien waren onder de noemer ‘Charlotte, Kaleidoskop’, in premiere. Christian Chamoun en Elea Bekkers schreven deze cyclus tijdens de lockdown als satire op het boek ‘Die Leiden des jungen Werther’. Delen van de liederencyclus waren al te zien in verschillende thuisconcerten en op het Cafe Theater Festival.
Muurwerk is een gloednieuw interdisciplinair koorstuk dat gaat over grenzen. Het stuk is speciaal geschreven voor Utrecht 900 waarbij het bestaansrecht van een muur ter discussie staat. Dat gebeurt in een combinatie van poëzie, beweging, zang en decor.
Muzikanten en makers Jesse Brouwer en Melle Berendsen, beiden afgestudeerd aan het Utrechts Conservatorium, hebben het concept ontwikkeld. Er wordt een verhaal verteld over hoe wij onszelf, als moderne maatschappij, kunnen verhouden tot grenzen. Jesse en Melle werken samen met de Utrechtse kunstenaar Florens Kool. Een kunstwerk van Florens is ten toon gesteld onder de bogen van de Stadsmuur.
Muurwerk bestaat uit negen delen. Met verschillende vormen van symboliek wordt het spanningsveld opgezocht tussen grenzen en openheid. Het stuk wordt uitgevoerd door negen koorleden, verdeeld in twee groepen zangers met een verschillende achtergrond en een verteller.
De eerste groep zangers bestaat uit klassiek geschoolden en staat daarmee symbool voor de wijsheid van traditie en ambacht. De tweede groep zangers bestaat uit modern geschoolde zangers en staat symbool voor het doorbreken van grenzen en experiment.
De verteller staat voor het individu dat zich beweegt tussen deze delen. Hij wordt zich uiteindelijk gewaar dat beide delen delen zijn van zichzelf.
De titel – To Be To Gather – verwijst naar een plek van samenkomst, maar evengoed naar een houding. Het beeld heeft een kokerachtige structuur – hol van binnen – en nodigt uit om je armen en hoofd in te steken. Wat er binnen te zien of te ervaren is, zal voor ieder persoon verschillen. Misschien voel je de vrijheid om er een lied te zingen, te luisteren naar het geluid van de stad, of vind je het een plek voor een intiem gesprek. De keuze is aan het publiek.
PianoWandeling Edam organiseert op zondag 29 mei onder de noemer “Rondje in de Kerk” een divers muzikaal programma in de Grote Kerk te Edam. Van 11.00 tot 16.00 uur zal een keur aan pianisten en diverse muzikanten een muzikale carrousel vormen op een aantal plekken in onze mooie kerk. Bezoekers kunnen in, uit en rondlopen, toegang is gratis. Elk half uur zal er afwisselend in de kerk gemusiceerd worden. En natuurlijk zal ook het prachtige orgel hierbij worden betrokken.
Albert Einstein vond het zelf gek dat mensen hem als ‘genie’ bestempelden. Waarom? Omdat hij geloofde dat hij gewoon nieuwsgieriger was dan anderen en vooral bezig was met antwoorden zoeken op vragen die volwassenen niet meer stelden sinds ze hun kindertijd voorbij waren. Tijdens SNAAR festival zingt het Nederlands Kamerkoor samen met de jonge talenten van NKK NXT en vijf muzikanten een gloednieuwe kameropera van Mathilde Wantenaar, gebaseerd op briefwisselingen tussen Einstein en kinderen. Een ode aan de nieuwsgierigheid en aan het wonderlijke toeval dat in ieders leven een rol speelt.
Mathilde Wantenaar – Dear professor Einstein
Nederlands Kamerkoor & NKK NXT
Boudewijn Jansen – dirigent
Merel Vercammen – viool
Ensemble ntb (altviool, cello, basgitaar, percussie)
Willem Bruls – dramaturgie
Kenza Koutchoukali – regie
Spookverhalen vertellen is al sinds mensenheugenis een geliefd tijdverdrijf en sinds jaar en dag worden die verhalen omlijst door griezelige muziek.
Componist en pianist Christian Chamoun en zangeres Elea Bekkers nemen je mee in een griezelige tussenwereld vol geesten en prachtige, onwereldse muziek. Ze laten oude en nieuwe spookmuziek horen en vertellen verhalen die de rillingen over je rug laten lopen.. in stijl.
Maar niet alle spoken vinden het leuk dat er verhalen over hen worden verteld…
Halloween, Samhain, Allerzielen: de gure herfst is de beste tijd om gezellig binnen om de piano te zitten en te luisteren naar spookverhalen. Christian en Elea hebben een programma van ongeveer een uur bereid van klassieke en modern-klassieke muziek met een griezelig tintje, omlijst door spookverhalen die zij het publiek vertellen.
U kunt naar een van de huisconcerten komen, of zelf een spookhuisconcert hosten in uw eigen woonkamer! Neem contact op met ons voor meer informatie.
Van de website:
Das Performance-Projekt „AnDeres“ ist eine experimentelle Improvisation, die die Beziehungen zwischen Performern, Umgebung, Klängen, Gemeinschaft, Raum und Publikum auslotet. Die klassische Dichotomie von Performer:in und Publikum, die durch strenge Hierarchie gekennzeichnet ist, wird aufgebrochen und als Dialog neu aufgebaut – mittels Bewegung, Körpersprache und Klang. Innerhalb eines physischen Raums entsteht eine Gemeinschaft, verbunden durch gemeinsame Erfahrungen aus präcoronaren Zeiten und fokussiert auf die zwischenmenschliche Kommunikation. Das Publikum ist eingeladen, sich der sich wiederholenden Bewegung und dem Klang anzuschließen und Energie mit den Performer:innen auszutauschen. Diese fungieren als persönlicher Spiegel, projizieren außerhalb des Körpers, verlieren das Konzept des Selbst und verwandeln alle Beteiligten in einen größeren Organismus. Das kraftvolle Gefühl der Einheit und des Kontakts, das in diesen isolierten Zeiten verloren ging, entsteht in einer einzigartigen Form wieder.
Er komt een moment voor ieder kind dat het zich bewust wordt van de wereld waarin het leeft. Dochter vertelt op muzikale wijze het verhaal over opgroeien, je eigen stem vinden tegen het overweldigende decor van de alsmaar doordraaiende wereld. Saxofoniste Kika Sprangers, leidt je in deze voorstelling door haar eigen leven en langs haar eigen levensvragen en brengt je naar wie ze nu geworden is: een krachtige, dappere en ambitieuze musicus die bij het waarmaken van haar dromen nooit de makkelijke weg heeft gekozen. Kika: ‘Mijn inspiratie voor deze voorstelling komt onder andere uit Ronja de Roversdochter, een boekpersonage dat mij aangrijpt vanwege haar groei, haar zelfstandigheid, haar durf en onbevangenheid en daarnaast haar liefde en waardering voor de natuur, de aarde om haar heen.’
In Dochter laat Kika Sprangers haar stem horen samen met negen zangeressen: Elea Bekkers, Veronika Akhmetchina, Viktoria Nikolova, Sylvia Boone, Channe Malkin, Liiva Dumpa, Nina Rompa, Marit van der Lei en Anna Serierse. Op rauwe locaties zonder opsmuk komen de stemmen van de vrouwen bij elkaar om in beeld, muziek en tekst dochterverhalen te delen.
Van de website:
BREATH OF FREEDOM
Vijf premières in coronatijd
Wat zijn de belangrijke dingen in het leven?
Wat is nu eigenlijk van waarde als het hele leven onzeker is en alles op losse schroeven komt te staan door een pandemie?
Twee van onze musici, Frank Wakelkamp (1968) en Channe Visscher (1996) zijn ook componist.
Wakelkamp heeft al eerder een aantal stukken geschreven die door het Margaretha Consort zijn uitgevoerd. Visscher is een jong, aanstormend talent met wie we al gesprekken hadden over eventuele composities voor het Margaretha Consort.
Beide componisten schreven op ons verzoek composities over belangrijke waarden in het leven. Muziek voor ons ensemble dat in coronasetting kan worden uitgevoerd, uitgaande van maximaal 9 musici tegelijk op het podium.
En wat waren we verrast!
Ten eerste bleken de stukken heel mooi op elkaar aan te sluiten en qua thematiek wonderwel te passen bij wat wij voor ogen hadden. De stukken gaan over de thema’s Vrijheid, Schoonheid, Eindigheid, Liefde en Verbondenheid, allemaal waarden die we in coronatijd meer zijn gaan waarderen of die in elk geval extra aandacht mogen krijgen … Ten tweede is het ongelofelijk interessante en prachtige muziek geworden! En dan nog ten derde: zonder specifieke instructie of onderling overleg hebben we een mooi en evenwichtig programma van ongeveer een uur muziek, precies prachtig voor de korte corona-concertjes die we in gedachten hebben.
PROGRAMMA
Breath of Freedom – Channe Visscher
SSAA a capella
Lieder aus dem Hohelied – Frank Wakelkamp
für Alt, Baß und Streichensemble
Ubi Caritas – Frank Wakelkamp
für SATB und 4 Gamben
Ubi sensus Harmoniae – Channe Visscher
Sopraan en Tenor solo en 4 viola da gamba’s
Andromedae – Channe Visscher, tekst– Elea Bekkers
SSAATTBB for voices and viols
Van Aswoensdag tot 1e paasdag zal er elke dag op de website van de Janskerkgemeente een van de veertig variaties van de componist Steigleder op het Onze Vader te horen zijn. Deze variaties zijn uitgevoerd door Laurens de Man op diverse orgels door heel Nederland.
Van de website:
Met de huidige lockdown is het ons ontnomen, door de stad te struinen met opstaande kraag en tussen lichtjes en marktkraampjes een kerstkoor te horen zingen. Live muziek is niet langer iets dat we toevallig tegenkomen.
In deze concertserie de dag voor kerstmis, bezoekt Elea Bekkers met pianist en organist Laurens de Man een aantal achtertuinen, zodat mensen vanuit het raam kunnen genieten van live kerstmuziek in een intieme outdoorsetting.
Om aandacht te schenken aan het welzijn van studenten en dit op een laagdrempelige manier en in verschillende vormen bespreekbaar te maken, organiseert de Universiteit Utrecht een nieuwe editie van de Wellbeing Week van 16 t/m 20 november.
.
Op woensdag 18 november om 20:30 worden studenten uitgenodigd om, liggend op een matje, oorspronkelijk in de Janskerk maar, door de pandemie, nu in hun eigen stekkie, naar een meditatief concert te luisteren met slaap-en rustliedjes uit vele verschillende hoeken: Annie MG Schmidt; Gagi Petrovic; Chick Corea; Hendrik Andriessen.
.
Na de YouTubepremière, die exclusief voor de studenten is, zal het concert openbaar komen en kan eenieder rustig liggend of met een grote mok thee onder een dekentje, luisteren naar Laurens de Man op piano en orgel, Gidon Nunes Vaz op trompet en Elea Bekkers als zangeres.
Wesendoncklieder van Wagner
zang: Elea Bekkers
piano: Laurens de Man
Van de website van de Janskerkgemeente:
In deze sombere herfstmaand zoeken we troost en verlichting bij kunst, bij schoonheid. De vraag die daarbij opkomt: Hoe ontmoeten we God in schoonheid? Wat verstaan we eigenlijk onder schoonheid? En hoe werkt schoonheid helend in ons weerbarstige bestaan? Hoe houden we het uit met dat wat niet maakbaar is, wat schuurt en pijn doet, met de ervaringen van leegte en gemis, van angst en eenzaamheid? Ooit schreef Rudolf Bohren een theologische esthetiek onder de titel ‘Daβ Gott schön werde’. Waarbij goedheid en waarheid uiteindelijk leiden tot schoonheid. Daarmee wordt dit ook een eschatologisch thema. Hoe werpt kunst een blik vooruit op een wereld die klopt? En hoe helpt kunst om dit gebroken bestaan uit te houden? Hoe werkt heling? Wat is heel?